onsdag 7. oktober 2009

Fra hjemmelaget oppskriftsbok til blogg


Alle bestemødre med respekt for seg selv hadde i min oppvekst en håndskrevet kokebok. Jeg har sett at flere av dem har blitt til små lokale kokebøker, og mange har nok også tatt godt vare på sin bestemors oppskriftsbok. Jeg hadde ei bestemor som var en utmerket kokk, men dessverre har ikke jeg sett hennes håndskrevne bok på mange år. Jeg går ut i fra at den fortsatt finnes. Selv om jeg ikke har sett boka fysisk, antar jeg at det der var en rekke godbiter å finne.


En av de morsomme tingene med disse kokebøkene er at det er mange av de samme oppskriftene i dem, men oppskrifter som har blitt brukt på de mange husmorskolene som fantes rundt omkring i landet. Jeg har på samme måte som bestemødrene funnet mine oppskrifter, og selv tilpasset dem. Nå i aviser, på tv og etterhvert også på nett. Slik samlet også jeg mine første oppskrifter, som etterhvert ble digitalisert.


Jula 1998 var jeg student og ganske så blakk. Den gangen laget jeg ei kokebok til venner og bekjente. Kokeboka er fortsatt i bruk hos noen, og nå går den over til også å finnes på nett. I dag mens jeg gikk over den gamle datamaskina mi, fant jeg nemlig utkastet til kokeboka.


Litt arbeid å få den over, men den som venter skal få alle oppskriftene. Innholdet i kokeboka var variert, med en spredning fra breiflabb med krabbesaus, via den perfekte biff, til limefromasj og flytende sjokoladekake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar