søndag 2. juni 2013

Lakseterrine med timian og sitronlaksekjerne.

Det er konfirmasjonstid, og selv om jeg egentlig helt har slutta å lage mat for andre, skjer det at jeg ikke kan dy meg. Mest av alt hjelper det å si "jeg husker at du laget så god mat til....". Jeg faller for det, og denne gangen ville konfirmanten ha en lakserett. Jeg laget lakseterrine med timian og en kjerne av laks.

Lakseterrine snart klar for ovnen...
Til en fisk av ei form....

Fiskefarse
1 kg laksefilet
1 ss frisk timian
Revet skall av 1/2 sitron
1 ts hotsauce eller 10 dråper Tabasco
3 ts salt
4 dl fløte
2 ss potetmel
3 egg

Fiskekjerne
200 g laksefilet i en lang stripe eller røykelaks
2 ss frisk timian
1 ss sitronsaft

Sørg for at alle ingredienser er kjøleskapskalde. Ha alle ingrediensene til fiskefarsen, med unntak av egg fløte og potetmel i en foodprosessor. Kjør til jevn masse. Tilsett fløte og egg. Ha i potetmel til slutt. Ikke kjør den for lenge, da blir den seig.

Skjær laksefileten til fyllet i en lang stripe. Rull denne i timian og press over sitronsaft.

Kle ei brødform eller lignende med plastfolie, ha i halvparten av fiskefarsen, legg i laksestripa, eller røykelaks eller begge deler midt i forma og fyll etter med fiskefarse. Forma dekkes med folie. Varm stekeovnen til 100 grader, og sett forma i vannbad. Jeg har en ovn med damp, og satte denne til 96 grader. Med dampovn holdt det fint med 30 minutter. Har du en vanlig stekeovn, tipper jeg det vil ta ca 1 time. 62 grader vil være passe. Sjekk at den er gjennomstekt. Og ja, plastfolie tåler dette.

Jeg serverte med asparges og røkelaks, med en pepperrotkrem.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar