søndag 2. juni 2013

Når er en waldorfsalat egentlig ekte?

Mor laga alltid en variant av waldorfsalat som jeg synes at er god. Den er ikke helt slik som alle andre lager den, men for meg vil denne varianten framstå som den beste. Hun bruker ikke selleristang, men sellerirot og her er ingen ananas å se.

Jeg synes at denne ble skikkelig god.

Waldorfsalat
1/4 sellerirot
4 grønne epler
40 blå druer
1 dl valnøtter
1/2 sitron

3 dl kremfløte
1 dl seterrømme
150 g majones
2 ts sukker

Druer og valnøtter til pynt.

Jeg brukte mandolinen og laget tynne julienne av eple og sellerirot. Presset sitronsaft over eplejuliennene så de ikke ble brune.Du kan fint skjære grønnsakene i tynne strimler for hånd om du vil det. Så delte jeg druer i 2 og finhakket valnøtter.

Til dressingen vispet jeg fløte og seterrømme til krem og tilsatte majones. Smak til med sukker.

Så blandes alt og tradisjonelt skal det pyntes med valnøtter og druer.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar