mandag 18. februar 2013

Torsk, igjen... ovnsbakt torsk med olivenpesto

Jeg liker ikke torsk... Det vil si, jeg synes at torsk som er kokt eller trekt, uten noe ekstra er dønn kjedelig. Derfor ble det torsk med tomatpesto tidligere, og selv laget jeg en aldeles superb torsk med oliven og chevrepesto i januar.

Ovnsbakt torsk med olivenpesto
til 4 personer

800 g torskefilet
1 lite glass sorte oliven uten stein
50 g chevre
3 ss valnøtter
1 ss bladpersille
1 ts revet sitronskall
salt og pepper

Jeg brukte Strøm loin, men annen torsk er sikkert fin.
Hell væsken av olivenene, og ha dem i matmølla sammen med chevre, valnøtter, persille og sitronskall. Kjør til det blir en grov mos.

Ha salt og pepper på torskefiletene og smør over pestoen. Smak på pestoen slik at det ikke blir for mye salt.Stekes på 200 grader i ca 10 minutter, eller til det hele er ferdig. Jeg serverte dette som en av flere tapasretter, men torsken er god med ovnsstekte poteter og bakt paprika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar