søndag 12. juli 2020

Imam Bayildi- tomatiserte aubrginer

Jeg har laga mat igjen. Denne gangen på sommerskolen Musikalenes Verden. Her er mange vegetarianere og veganere, og jeg har alltid som mål, at alle skal få noe godt. Denne aubergineretten falt i smak.


Ingredienser
3 store auberginer
2 løk
2 båter hvitløk i skiver
1 boks hakkede tomater
½ ts chilliflak
Salt og pepper
4 ss olivenolje
2  dl kokende vann
2 ss tomatpure
1 ts sukker
1 dl olivenolje
2 ss finhakket bladpersille
Salt og pepper

Slik gjør du:
1. Skjær aubergine i 1 cm tykke skiver og strø på salt. La stå i ca 15 min, og skyll av saltet og tørk aubergiene. Jeg pleier å legge dem på et rent kjøkkenhåndkle. (Nå kan du godt gjøre punkt 2, mens du venter) Stek skivene i stekepanne med ca 2 ss olivenolje. De skal bli lyse brune. 

2. Finhakk løk. Ha to ss olivenolje i stekepanna og stek løken på lav varme til den blir blank. Ha i hvitløk i tynne skiver og stek i ca 3 min til. Så har du i de hakkede tomatene, og lar det steke til det blir ganske tørt. Vesken i tomatene skal halveres. Smak til med salt og pepper.

3. Bland kokende vann, sukker og tomatpure sammen. 

4.  Legg aubergine i ei gryte eller en kjele du har lokk til. Hell på tomatpureblandingen, og hell på en dl olivenolje. Legg løk og tomatblandingen på topp. La det hele koke på lav varme i ca 25 minutter.  (Eller i stekeovn på 16 grader i 30  min.

5. Strø over finhakket persille. Smak, trenger det mer salt og pepper, har du på det.


3 kommentarer: