lørdag 27. april 2013

"Ostekake" helt uten...

Skoleåret nærmer seg slutten, og sånn helt på tampen kan det jo være hyggelig å lage noe ekstra godt til elevene som ikke tåler gluten, laktose og egg. Og som ikke skal ha vanlig sukker. En utfordring som jeg tok, og med et resultat som ble rimelig vellykket, om jeg skal si det selv.

Jeg fant en oppskrift på nett som jeg tok utgangspunkt i og hele kaka er laget med blender. Jeg laget dem som porsjonskaker, og da er det greit å ta dem ut av fryseren etter behov. Obs, cashewnøttene til fyllet skal ligge i bløt før kaka lages.

Bringebærfromasjkake

Til bunnen
1 dl mandler
1 dl usaltede cashewnøtter
2 ss revet kokos
1 ss agavesirup
50 g kokosfett/smør uten melk

Fyllet
2 dl cashewnøtter
2 beger soyayoghurt med bringebærsmak.
1/2 beger soyarømme
2-3 ss agavesirup
2 ss revet kokos
10 bringebær
1 ss gelatinpulver, smeltet i 3 ss vann

Smelt fettet. Ha alle ingrediensene til bunnen i en blender eller matmølle og kjør til en jevn masse. Ha bunnen i posjonsformer, ca 1 ss i hver form. Sett formene i fryseren.

Til fyllet må cashewnøttene legges i bløt i ca to timer. Såhar du gelatinpulver og vann i en liten bolle som tåler varme, og smelter dette i vannbad. Ha alle ingredienser untatt gelatin i blender og kjør til jevn masse. Ha i smeltet gelatin til slutt.

Siden det var to typer yoghurt i pakken, laget jeg også en variant med jordbær. Skal spørre jentene om hvilken de likte best ...




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar