lørdag 9. mars 2013

Hjort er hjemmehjort? Hjorteburger med burgerbrød.

Familien har en aldeles nydelig gård, beliggende på Smøla. Her har vi hjorterett, og selv om ingen i familen jakter, havner det litt hjort i fryseren. Nå fant jeg en liten kilo med hjortekjøttdeig i fryseren, og fordi "I kongens hage" i Mathallen har reklamert med hjorteburgere i dag, ble veien til egne kort. Ja, jeg lar meg påvirke av reklame, og nei det blir ikke alltid slik den som reklamerer tenker det.....

Å ja, jeg synes at hjortefettet ikke er veldig godt, så kjøttdeigen er mager. For å få nok fett i burgeren, valgte jeg å bruke sideflesk. Og burgerbrødene ble aldeles geniale.

Hjorteburgere
En liten hjorteburgerhaug
800 g hjortekjøttdeig
225 g lettsaltet sideflesk
1 kinesisk hvitløk
1/2 ss frisk rosmarin (1/2 ts tørket)
2 ss tørket traktkantarell (kan fint droppes)
1 gul løk
1/2 dl rødvin
1 ts bakepulver
1/2 dl fløte
1 dl brødrasp eller 3 ss potetmel
1/2 ts pepper
1 ts salt

Skjær flesket i biter og kjør det i matmølla sammen med løk, hvitløk, traktkantarell, rosmarin, rødvin og fløte. Ha i kjøttdeigen sammen med de øvrige ingrediensene. (Ja da, ikke riktig å spe slik, men det funker fint når det gjøres i matmølle)

Form 10 store hamburgere. Jeg pleier å rute dem på den ene siden på skjærebrettet, før jeg legger dem i panna, og ruter dem på den andre siden der. Det er enklere å snu dem på skjærebrettet og rute dem på begge sider der, men jeg synes ikke at de blir så fine når det gjøres på den måten.

Burgerbrød
Jeg pleier vanligvis bare å slenge sammen en vanlig hvetedeig når jeg lager hamburgerbrød, men denne gangen tenkte jeg det var lurt å lage burgerbrødene på omtrent samme måte som jeg lager boller. Litt mindre sukker, og litt mindre melk.

Fine og luftige burgerbrød
Til 16 store hamburgerbrød
3 dl melk
4 dl vann
25 g gjær
1 kg hvetemel
2 ts salt
1 ss sukker
100 g smør

Rør ut gjær i litt av væsken og ha alle ingrediensene, med unntak av smøret i ei kjøkkenmaskin. Elt i ca 10 minutter, før du tilsetter smøret i små terninger. (Og smør er smør, ikke margarin) Kjør deigen i ca 10 minutter til. Så lar du den heve til dobbelt størrelse. Det tar ca en time.

Del deigen i 16 like store emner, trill til boller, og trykk dem flate. La brødene etterheves i ca 30 minutter. Har de blitt veldig høye, kan du gi dem en klem, før du pensler med egg, og drysser på sesamfrø.

Stekes i ca 12 minutter på 225 grader.

Hjorteburgerne ble servert med salat, blåmuggostdressing og ovnsstekte poteter.




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar