fredag 9. november 2012

Fra "Stekte grønne tomater" til grønn tomat chutney

Sommeren '92 hadde jeg jobb i Oslo, og tilbrakte mye tid sammen med Kjersti. Vi var (og i ettertid viser det seg at vi fortsatt er) veldig opptatt av mat, og syntes det var hyggelig å gå på kino etter jobb. En kveld bestemte vi oss for å se nettopp filmen "Stekte grønne tomater" og etter det har jeg ofte tenkt at jeg burde lage noe med grønne tomater. I dag fikk jeg plutselig en stor bolle med små, grønne tomater, og fikk det for meg at jeg skulle prøve å lage noe med dem. Først startet jeg med å smake på tomatene og til min store forundring smakte de søtt og godt, og ikke surt og bittert som jeg trodde. Ettersom jeg laget en kvedechutney til jul i fjor, tenkte jeg å prøve det samme med disse grønne tomatene.

Chutney med små grønne tomater
1 kg grønne tomater
3 gule løk
1/2 kinesisk hvitløk
1 rød chili
1 kanelstang
3 laurbærblad
1 ts fennikelfrø
7 hele nellik
5 allehånde
1 vaniljestang
5 dl demararasukker
1 dl hvitvin
2 dl fikeneddik (eple eller hvitvinseddik går nok helt fint)
1 ss maldon salt


Kutt tomatene i små båter, og hakk løken. Ha det hele i en kjele og ha i resten av ingrediensene. Jepp hvitløken skal være halv og chilien hel. Kok det hele i 45 minutter til det er gjennomkokt, men ikke most. Ha chutnyen på rene og steriliserte glass. Og nam:-) Forresten Kjersti, det minner meg på at jeg skylder deg en middag!

Chutnyen passer nok godt til svinekjøtt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar