onsdag 14. november 2012

Brokkolispisende rådyr drikker sikkert kaffe...

Jeg er så heldig at jeg innimellom tror jeg driver naturalhusholdning. Tidligere i uka parterte jeg seks villsau fra egen farm, og i dag gjorde jeg samme innsats med et rådyr. Det gjorde at jeg ønsket å bruke ribbene til noe godt, siden jegeren pleide å koke dem til hundemat. (Unnskyld Yaban og Kako, det blir sikkert noe på dere senere...) Og forresten, denne funker på lam også, og kanskje på svin????

Jeg liker å tenke bittelitt kreativt rundt maten, og i dag tok jeg utgangspunkt i rådyrets liv. Jegeren, Geir, mente at det hadde spist seg mett i brokkoliåkeren og jeg er helt sikker på at jegere drikker kaffe, eller solbærtoddy. (Og en hel del andre ting, men det legger jeg meg ikke opp i....)

Rådyrribbe marinert i solbærsaft med brokkolipure og kaffesolbærketchupglace

Rådyrribber
2 rådyrribber
1 dl solbærsaft
1 ss honning
1 ts rosmarin
1 ts fennikelfrø
1/2 ts pepper
ca 1 ss maldonsalt (Beregn 1 ts pr 1000 g ribbe)

Jeg kokte opp saft, honning og krydder og gne dette over ribbene. Siden de er rimelig seige, lot jeg ribbene steke i ovn på 150 grader i 3 timer, før jeg økte temperaturen til 200 grader siste kvarteret.

Brokkolipure
1 brokkoli
2 båter hvitløk
1/2 dl fløte
25 g smør
1/4 ts salt
bittelitt muskattnøtt

Kok brokkoli og hvitløk møre, hell av vannet. Ha i fløte og smør, og kjør det hele glatt med stavmikser. Smak til med salt (pepper) og muskatnøtt.

Kaffesolbærketchupglace
1 shot espresso ( det kan være ca 1/2 dl traktet kaffe)
1/2 dl demararasukker
1/2 dl ketchup
1/2 dl solbærsaft
1 ss smør

Det hele, med unntak av smøret kokes til en sirup. Bland inn smøret til slutt.

Og serveres, nam nam, jippi og hurrrrra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar