torsdag 6. september 2012

Veggiselever lever ever?

Jeg er opptatt av at alle skal få god mat, også vegetarianerelevene på skolen. Derfor, en gang i blant lager jeg vegetarmat med litt ekstra smak. I dag laga jeg noen skikkelig gode kikert og spinatburgere, som bør falle i smak. De kan til og med være hardcore veganere, og fortsatt spise disse burgerne!

Kikert og spinatburgere
2 bokser kikerter (= 480 g / ca 6 dl), skylt og avrent (ev. bruk 3 dl tørre kikerter om du vil koke dem selv)
50 g fersk spinat, grovhakket (jeg bruker babyleaf fra Rema
2 dl små havregryn
4 hvitløksfedd, finhakket
ca 1ts salt (tilpass etter hvor salte kikertene dine er)
1 ts malt spisskummen
1 ts paprikapulver
1 ts litt finhakket chili
1/2 ts malt kardemomme
1/2 krm chilipulver, smak til (ev. litt mer finhakket chili)
en dæsj olivenolje
saften av 1/2 sitron

1. Ha alle ingrediensene i en stor bakebolle.
2. Bruk en stavmikser eller food processor og mos til en ganske jevn mos. Det gjør ikke noe om det er noen hele biter av kikerter og spinat her og der. La farsen hvile i ca 15 min.
3. Form store runde burgere og stek dem gylne på begge sider i olje. Panna må være varm når du legger burgerne i. Jeg pleier å lage dem ganske tykke, ca 2 cm. Det blir 6 burgere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar