torsdag 6. september 2012

Paistart med timian

I tre år har jeg laget pai til skolestart for min søsters skole, og i år tenkte jeg at også mine ansatte fortjente å få en skikkelig start med pai. Jeg laget to paier til hver skole, og bestemte meg for å lage en med litt futt og timian, og en som jeg var sikker på at alle likte.

I paien med timian, valgte jeg å bruke timian og sesamfrø i paideigen, og det ga en ny dimensjon til paideigen. Fin crunch og god smak. Oppskriften holder til 5 personer som middag. Dette er en medium ildfast form, oval, ca 27 cm på det lengste. Til paien skal du ha en paideig, ett fyll og eggestand.

Paideig med timian
200g kaldt smør
4 dl hvetemel
1/2 dl sesamfrø
1 ss fersk timian
litt kaldt vann ca 2 ss

Kjør alle ingrediensene unntatt timian og vann til deigen korner seg. Dette tar ca 20 sek. Tilsett timian og vann og la deigen samle seg.

Jeg klemmer bare deigen med tomlene ut i en paiform, ca 2-3 mm tykt. Da gjør jeg det med en gang deigen er laget. Ellers kan deigen hvile i kjøleskap i 30 min, og kjevles tynt ut. Blindstek på 200 g i 10 minutter. (dvs legg i et ark bakepapir og hell i godt med tørre  erter e.l. som presser deigen ned. Ertene tar du vare på og bruker neste gang du skal blindsteke noe.)

Kyllingfyll til pai
2 kylling fileter
100 g bacon
1 løk
1 båt hvitløk
100 g spinat
100 g fetaost
8 soltørkede tomater
1 ts timian
Pepper

Del kylling og bacon i terninger. Stek kjøttet og legg det i det stekte paiskallet. Del løk i skiver, hakk hvitløk, skyll spinaten og del soltørket tomat i strimler. Stek løk og hvitløk til den blir blank tilsett spinat og tomat og stek til spinaten detter sammen. Ha spinatfyllet oppå kjøttet. Del fetaost i terninger og strø over. Timian og pepper over. Lag eggestand.

Eggestand
10 egg
3 dl fløte/melk
2 dl revet ost
1 ts salt
Visp egg og fløte sammen, og hell det hele over ingrediensene i paiskallet. Ha på revet ost.

Paien stekes ved 150 grader i ca 1 time. til paien er stiv og gyllen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar