onsdag 27. april 2011

Vårens første grønnsaker

Jeg har haget i ettermiddag, og i den forbindelse fant jeg også vårens første grønnsaker. Brant litt på fingrene i plukkinga, men retten i seg selv ble overraskende god. Hva er så vårens første grønnsaker? Brennesle, selvfølgelig! I tillegg fant jeg en liten løpstikke med de første lysegrønne bladene som også kunne brukes.

Brenneslesuppe med løpstikke var riktig så velsmakende. Hemmeligheten var kanskje at jeg i tillegg til brenneslen hadde kalvefond, fløte og kamskjell i suppa.

Vårens første brenneslesuppe

Forrett til fire.
1 ts smør
1 sjalottløk
4 dl bittesmå brennesleblad
6 små blader løpstikke
4 dl kalvekraft (jeg brukte vann og fond)
1 dl fløte
2 ts maizenna

Smelt smør i en kjele og fres sjalottløken. Ha i brenneslen og løpstikka. La det synke sammen av varmen, og hell på kraft og fløte. La det koke i ca fem minutter. Bruk en stavmikser, og kjør suppa jevn. Rør ut maizennna i litt kaldt vann og tilsett suppa. Kok opp, og smak til med salt og pepper.

Jeg ristet kamskjell og hadde i suppa. Det ble skikkelig godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar