torsdag 12. november 2009

Sim salma bim

Jeg har nesten alltid Salma i kjøleskapet. Salma er fersk, filetert og vakuumpakket laks. Jeg har blitt en stor ambassadør for Salma, og aner ikke hvor mange ganger jeg har stått ved fiskedisken og anbefalt produktet til andre. Det er nesten slik at man skulle trodd jeg var en undercover Salmaagent. Jeg foretrekker for øvrig ryggen framfor magen, da ryggen er mindre fet.

Jeg har laget en hel rekke retter med Salma i det siste. Ofte velger jeg å spise Salma som sashimi, bare med en enkel ponzusaus. Da er det bare å skjære Salmaen i tynne skiver, og blande sammen soyasaus og lime. For øvrig har jeg laget Salma i grovt pølsebrød, sukkersaltet varmrøkt Salma, og Salma stekt med wasabierter.

Jeg er for øvrig overbevist om at du ikke kan bytte ut Salma med annen laks, men nå er jo jeg Salmafrelst.

Salmasashimi med Ponzusaus

Beregn 200 g Salma pr person. Skjær Salma i tynne skiver, og legg på fat. Finsnitt gjerne litt vårløk og koriander til å ha over Salmaen.

Ponzusaus

Ponzu er egentlig en japansk saus basert på mirin, sitrussaft og soyasaus. Jeg gjør det mye enklere, og blander halvparten soyasaus og halvparten lime, og river litt frisk ingefær i. Enkelt, og etter min mening, supergodt.

Wasabiertstekt Salma med mandelpotetpure, nøttesmør, og stekte kantareller.
Forrett til fire personer

500 gram Salma
1 dl wasabierter
Salt
pepper

Knus wasabiertene med et kjevle. Del Salmaen i fire like store biter. Rull Salmabitene i de knuste wasabiertene, salte og pepre lett. Stek Salma i stekepanne, til den er lysebrun utvendig, og gjerne har rosa kjerne.

Nøttesmør
100 g smør
1/2 dl soyasaus

Smelt smør, og la det bli gyllent. Tilsett soyasaus. Ferdig

Mandelpotetpure

500 g mandelpotet
2 båter hvitløk
2 ss smør
1 dl fløte

Skrell potetene og sett dem til koking på svak varme uten salt. Grovhakk hvitløken, og kok den sammen med potetene.Hell av vannet  etter 10 - 15 minutter, eller når potetene er gjennomkokt,
Mos potetene, ha på smør og fløte og bland godt. Smak til med salt og pepper.

Stek kantareller i smør.

Varmrøkt sukkersaltet Salma
Jeg har tilgang på en ABU-røk, og etter en meget vellykket lunsj i Italia, fikk jeg behov for å teste ut noen nye retter.

1 dl sukker
1 dl salt
300 g Salma
1 ts wasabi

Bland salt og sukker og strø dette over Salmaen. Sørg for at alle sider er dekket, og la Salma ligge i blandingen i ca 30 minutter. Skyll av salt og sukkerblandingen. Smør et tynt lag med wasabi på Salmaen.
Gjør klar ABU-røken, og legg Salmaen på rista. Tenn flammen under ABU-røken, og la laksen røkes under tett lokk i ca 5 minutter. Ta ABU-røken av flammen, og la laksen stå i ca 15 minutter. (Helst i kald snø, slik at det nærmest blir lunkenrøkt). Jeg serverte sammen med rå Salma og ponzu-saus. Nam!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar