søndag 27. oktober 2013

Ta en tagine

Av en eller annen grunn kjøper jeg alltid kjøkkenutstyr litt spontant, og det blir gjerne ikke brukt før det har gått litt tid. Slik var det denne gangen også, jeg kjøpte en tagine for mange år siden, og den har bare stått på toppen av skapet. Helt til i går kveld. Da fikk jeg litt matinspirasjon på polet, og prøvde meg på å bruke min fine svarte tagine. Og forresten vinen jeg fikk anbefalt, skulle jeg egentlig ha til lam, så den må være med en gang senere.

Til de som ikke vet hva en tagine er, så er det et marokkansk kokekar, som består av et dypt fat, og et høyt konisk lokk. Ideen er at det kjegleformede lokket hjelper til å ta vare på fuktigheten i maten da dampen kondenserer på innsiden av lokket. Formen på lokket gir også sirkulasjon inne i taginen og sprer aromaen av krydder og smaker. 

Jeg hadde tenkt å lage retten med lam, men ombestemte meg litt underveis, litt fordi jeg hadde kylling som måtte spises opp. Optimalt burde jeg sikkert ha brukt hel kylling, men det ble ikke så verst med kyllingbryst heller.

Kyllingtagine
Til ca 4 personer

600 g kyllingfilet
1 gul løk
2 båter hvitløk
1 aubergin i biter
1 boks hvite bønner
1 boks hakkede tomater
8 soltørkede tomater
8 tørkede aprikoser
2 laurbærblad
1 rød chili
1/2 kanelstang
2 cm revet ingefær
4 grønne kardemommekapsler
1 ts fennikelfrø
1 stjerneanis
1 sitron
1 neve ristede mandler
salt og pepper

Stek kyllingfilet så den blir gylden, men ikke gjennomstekt , ha den i taginen.
Stek løk, hvitløk og aubergin og ha det i taginen. Rist gjerne de tørre krydrene i panne før du har dem i taginen. Sil de hvite bønnene og ha dem sammen med hakkede tomater i taginen. Del sitronen i to, og press over sitronsaft, jeg la 1/2 sitron i forma. Ha på 1 ts salt.

Stekes i ca 40 min på 200 grader. Smak på sausen for å finne ut om den har nok salt. Strø over ristede mandler og gjerne friske urter. Jeg brukte timian.

Serveres med couscous eller ris.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar