lørdag 27. oktober 2012

Beter igjen- ikke veldig russisk rødbetesuppe

Jeg har en tanke om kveldens meny, og siden jeg har tenkt at første rett skal være suppe, har jeg laget ei rødbetesuppe. Den skal pyntes og ordnes til i kveld, men utgangspunktet var så godt at det kunne spises til lunsj. Suppa serverte jeg varm med kald seterrømme til lunsj, så får vi se hva det blir i kveld. Det har en tentens til å bli flere oppskrifter med samme hovedingrediens på rappen, men skal man bli skikkelig godt kjent med råvaren, er det fint å gjøre det slik. Og forresten, husk å bruke hansker....

Ingredienser til suppe

Rødbetesuppe til ganske så mange
5 rødbeter
3 poteter
4 gulrøtter
6 båter hvitløk
3 stenger selleri
2 gule løk
4 ss rapsolje
2 liter kraft
3 laurbærblad
1 dl hvitvin evt 3 ss eddik
2 ts timian
salt og pepper





Skrell og riv alle grønnsakene. Jeg brukte en foodprosessor. Ha olje i en stor (minimum 5 liter) kjele og ha de revne grønnsakene i kjelen. La det surre i ca 5-10 minutter. Hell over kraft (utblandet buljong, fond eller som jeg brukte, elgkraft). Ha i hvitvin, laurbærblad og timian. La det hele koke i ca 15 minutter. Koker du lenger blir det kanskje mer smak på suppa, men den kan fort bli litt blass.

Serveres med seterrømme, gjerne godt brød og nykvernet pepper.

En bitteliten smak
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar