lørdag 7. januar 2012

Lørdagspizza for skigåere

pizza er helgemat, og når det er hjemmelaget blir det ofte ulike varianter. Ikke så mange som min søster pleide å servere, siden her hos oss liker alle alt:-). I dag ble det en variant med tomatsaus og en variant med rømme. Jeg lager en tomatsaus som jeg fikk inspirasjon til av Jamie Oliver for mange år siden. Sausen bruker jeg også som basis for en super tomatsuppe.

Jeg kjevler ikke pizzaen min, men kliner deigen utover bakebrettet med hendene og olivenolje. Det fungerer fint hver gang,

Pizzadeig
1 liter hvetemel
5 dl vann
1/2 pk gjær
1 ts salt

Bland deigen sammen med hendene. La den heve til dobbelt størrelse. Jeg elter ikke deigen. Deler den i to og legger deig på to pizzabrett.

Pizza med tomatsaus og kjøttdeig.
1 rød chili
1 løk
2 båter hvitløk
1 boks hermetiske tomater
1 flådd rød paprika
1 ss frisk timian
1 ss olivenolje
1 ts sukker
1 ss balsamico
Salt og pepper

250 g kjøttdeig
250 g revet ost






Ha paprika og chili i stekeovn på høy temperatur tilden er brent på alle kanter. Legg den i en tett pose/ beholder og flå av skinnet når de er kalde. Del alle grønnsakene i grove biter, og fres dem i olivenolje i en kjele. Løken skal bli blank. Ha på tomater og de resterende ingrediensene, og kok i ca 10 minutter. Kjør sausen jevn med stavmikser.

Bre tomatsaus utover pizzabunnen ( ca halvparten) og fordel kjøttdeig i små løy per over. Strø ost på toppen og sted pizzaen på 280 grader i ca 12 minutter.

Pizza med rømme og bacon
1/2 boks seterrømme
250 g revet ost
100 g blåmuggost
1 liten purre/1 liten rødløk i skiver
7 skiver bacon
1 ss frisk timian
Salt og pepper

Bre seterrømme utover pizzabunnen. Ha på purre eller rødløk, og ost. Legg på rått bacon over osten og stek pizzaen på 280 grader i 12 minutter. Dette er en variant fra Alsace.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar