onsdag 24. november 2010

Julematkursforberedelser og en fantastisk slakter.

Denne helga får jeg storfint besøk. Kjersti kommer fra Kristiansand, og Maja kommer fra Bergen. Vi skal lage julemat, et prosjekt som har vært på tapetet siden disse tider i fjor. Jeg gleder meg vilt.

I forberedelsene har jeg tatt turen til den beste slakteren jeg vet om. Strøm-Larsen som ligger på Torshov er en fantastisk slakter, og med en kompetanse som gjør ett tidligere kjøttmenneske lykkelig. Tarmene ble målt opp meter for meter, kalvelever kom i fine posjoner, grisehodene ble tatt ut av fryseren med informasjon om skylling og koking, og ikke minst lammesidene ble benet ut mens jeg sto å så på. Fantastisk service!

Så planen for lørdagen blir å lage godsaker til julens bord. Lammerull med hvitløk og rosmaring, hodesylte, kalvepostei, kyllingpate og til slutt tolv meter pølser. Jeg planlegger å forbedre noen oppskrifter underveis, prøve å få tatt noen bilder, og formidle moroa etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar