tirsdag 3. august 2010

Spennende ingredienser ved Den Forbudte by, og gjenskaping på eget kjøkken!

Jeg har vært på tur igjen. Denne gangen var det Kina og Beijing som sto på programmet. Riktignok bare som en del av årets Asiareise, og personlig gledet jeg meg mest til å besøke Japan. Det er noe med maten der, som frister meg;-) Denne gangen var det mor og jeg som var på tur. Vi besøkte Den forbudte by, Den kinesiske muren og Sommerpalasset, og ruslet en del rundt i Beijings gater. Vi spiste selvfølgelig Peking and og andre kinesiske spesialiteter, men mest inntrykk på meg gjorde to måltider vi spiste på hotellet, og et måltid som vi spiste på Restaurant Dali som ligger i en hutong i nærheten av Trommetårnet.

Spareribs av storfe...
Hotellet vårt hadde en europeisk-asiatisk tilnærming til mat, men selv valgte jeg de asiatiske rettene. Mine to absolutte favoritter var sparerib av storfe og Singapore crab. Begge rettene skal kopieres!

På restaurant Dali var det helt andre smaker som gjorde seg gjeldende. Restauranten som lå i en hutong, hadde bare en fast meny, og det så ut til at den endret seg sjelden. Men, fantastisk for en som liker sterk mat. I tillegg til at de hadde verdens beste mojitosetterligning. På Dali spiste vi; tofu tagliatellesalat med mynte, sterk blomstertre salat, kylling med friterte kaffirlimeblader og chili, scampi med kaffirlime og chili, bok choi med hvitløk, nudler og helgrillet fisk med pepper og eddikdressing. Her blir det kopimeny!


1 kommentar:

  1. Hmm... høres ut som en perfekt tur for en matglad Live :-)

    SvarSlett