tirsdag 11. mai 2010

Hva har du i matpakka?

Jeg har verdens fineste svarte bentoboks. En bentoboks er en japansk lunsjboks med flere rom. Min er i to etasjer, og har tre rom. I tillegg kan jeg utvide den med en liten ekstra boks slik at jeg får plass til flere morsomme retter. Jeg har to helt klare mål med å lage så fine matpakker som mulig. Det ene er selvfølgelig å få den beste maten, og det andre er å få misunnelige blikk på matpakka. Størst lykke er det når noen spør hva jeg har i matboksen og svaret er noe de overhodet ikke hadde forventet seg. Sist var det kollega Guro som spurte, "hva slags kjøtt er det?" og når jeg kan svare "kenguru" er jeg selvfølgelig dypt og inderlig lykkelig.

Dagens bento:
Spekeskinkeinnbakt kylling fylt med sveitserost
Røykelaks med eggerøre
Feltsalat, sherrytomater og mango
Kenguru med frest paprika og rødløk
Saga blå med fikenmarmelade

Litt å overdrive? Nope. Jeg har alltid noe godt i kjøleskapet og da bør det jo brukes til dagens viktigste måltid.

Kenguruen stekes i utgangspunktet som annet rødt kjøtt, og kyllingen finnes det allerede oppskrift på. Derfor er det fikenmarmeladen som får dagens oppmerksomhet.

Lives skikkelig gode fikenmarmelade til ost:
500 g tørket fiken
250 g tørket aprikos
ca 1 l appelsinjuice
3 ss honning
1 rød finhakket chili
en neve hasselnøtter

Finhakk fiken og aprikoser. Du kan godt bruke en foodprocessor. Ha frukten i en kjele sammen med appelsinjuicen, og kok på svak varme til juicen er absorbert. Dette tar minst en time. Husk å røre så det ikke brenner seg. Tilsett honning og chili når fruktblandingen har marmeladekonsistens. Avslutt med å tilsette nøtter om du liker det.

Jeg har fikenmarmeladen på glass, og behandler dem på samme måte som når jeg lager annet syltetøy. OG, dette blir jammen bedre med tida :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar