onsdag 1. august 2012

Kantarelltid med syltede kantareller

Dagens fangst
Jeg liker årstider, og synes at en av de fineste tidene er overgangen sommer-høst. Det er supert å kunne høste av naturen, og noe av det aller beste synes jeg at er kantareller. Kantarellhunden Ichiban er død, men jeg greide meg helt på egenhånd i dag. En liten time i skogen resulterte i fem liter kantareller. Vanligvis liker jeg kantarellene aller best når de er smørstekte, gjerne sammen med litt bacon, men i dag tenkte jeg å prøve noe nytt. Det ble syltede kantareller av halvparten av fangsten, mens resten ble forvellet og puttet i fryseren.

Syltede kantareller
2 1/2 liter små og rensede kantareller


3 dl hvit eddik
4 dl sukker
6 dl vann
2 ts hel svart pepper
2 stjerneanis
1 bit kanelstang
2 tørkede chili
4 laurbærblad

Kok opp lake med alle ingrediensene med unntak av kantarellene. Kok i ca to minutter slik at sukkeret er oppløst. Ha i kantarellene og la dem koke opp. Kok videre i to nye minutter. I mellomtiden er det greit å ha sterilisert glass, slik at det bare er å ha de syltede kantarellene på glassene. Ha på lake så det dekker soppen.


2 kommentarer:

  1. Nam!
    Har aldri forsøkt det selv. Aner du hvor lenge de holder seg syltet?

    SvarSlett
  2. Når jeg hermetiserer de, vil jeg tro at de holder ganske så lenge på tette glass. Mine er en mnd og er akkurat spist....

    SvarSlett